Gårdagens körpass!

Körde runt gruvan igår, Linnéa var även med som sällskap i vagnen! Han var tjaffsig i munnen igår, jag tror det beror på att han ska testa en då han inte vill gå iform! Han kommer ju inte undan med arbetet när han har kimblewick- bettet! Men jag var hård på honom igår, men när han gjorde rätt berömde jag! 

Det var i vänster varv man inte fick ta i honom knappt, jag var lätt i handen och bara lirka lite och la på spöt försiktigt för att få honom att ställa sig åt rätt håll, men ändå så drog han upp huvudet och hoppa åt sidan! Jag körde ett tag på parkeringen men fick han aldrig att lossna i vänster!
Han vart lite orolig tror jag för han bajsa så jag hoppa av och tog bort det, så då fick Linnéa köra honom! Roligt att se någon annan köra honom och få se hur han ser ut från "marken"!
Linnéa fick honom att lossna bra i vänster och han gick jättefint, så tack för det! :)

När hon hade fått igenom honom så hoppa jag upp och hon hoppa av kärran för att jag skulle galoppera och bara för att han har svårt i höger- galopp så skulle hon kontrollera om det vart rätt! Vi fick kämpa lite men sen så, vi galoppera först 3 varv i höger! Han behöver bygga upp dem musklerna och det roliga är att han galopperar så mycket bättre i höger när han väl kommer i rätt galopp!
Jag fatta höger galopp 2 gånger till och det var lite svårare dem gångerna men jag gav mig inte! Nu ska han bara lära sig at när jag lägger spöt på höger så ska han fatta högergalopp och tvärtom!

I slutet var han jättefin och det känns bra att han släpper efter lite arbete i alla fall! Jag och Linnéa diskutera lite att jag skulle köra med vanligt träns och kimblewick- bett någon dag och en annan dag prova mitt vanliga 2 delade med huvudlaget för att se om det är bettet eller huvudlaget han reagerar på eller om det som sagt bara dumheter för att testa en! Men det kommer väl visa sig!

/Lovisa  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0