Avmaska eller inte avmaska!?

Läste senast en artikel idag om parasiter (mask i detta fall) oss häst, ni hittar den HÄR om ni vill läsa själva. Men jag tänkte berätta lite kortfattat!

Avmaska eller inte avmaska, ja det är frågan! Jag tycker att många hästägare avmaksar sina hästar helt i onödan många gånger. Dem jag vet avmaskar bara utan att kolla upp före om hästarna har mask eller, det gör att parasiterna blir resistenta (avmaskningsmedlet tar inte bort parasiterna) mot avmaskningsmedlena. Det har blivit en mutation (ändring i kromosomerna) på parasiterna som gör att resistenten ärvs vidare till nästa generation parasiter.
Detta gör att avmaskingmedlena kommer sluta hjälpa och parasiterna överlever, detta i slutändan gör att vi kommer inte få bort maskarna från våra hästar.

Det stod även att forskare hade tagit 184 hästars gödsel och 10 dagar senare när avmaskningsmedelt hade verkat så tog dem prover på gödslet och det visa sig att ändas 40 % av hästarna var parasit fria. Det blir alltså ca 74 hästar! Detta tycker jag är skrämande!

Forskare har vetat detta länge att avmasknings preparaten inte är lika effektiva längre, men ändå så har det inte kommit några nya medel på dem senaste 30 åren!

Sen ska man inte använda samma avmasknings- medel hela tiden, utan man ska byta. För om man använt samma medel varje gång man avmaskat kan paraisterna vara resistena mot just det meldet!!

Det är dem som avmaskar sina hästar i onödan som bidrar till att vi som inte avmaskar våra hästar i tid och otid, inte har några läkemedel mot detta i slutändan!
För det är ju inte bara på deras hästar som det orsakar utan om en häst som man kanske inte behövt avmaska på ca 5 år får mask, så är det ändå resistena maskar dem får för det kommer från dem hästarna där det inte går att bota!

Jag ska inte säga alla ska göra som mig, men jag rekommenderar det! Jag skickar in ett kolla masken prov varje år och får svar om Cox har mask eller inte! Jag har ALDRIG avmaskat Cox på mina 8 år som ägare, då det inte behövts! Och jag ser ingen anledning till att avmska då dem inte har någon mask!
Det är som att behandla ett friskt djur mot någon sjukdom dem inte har, men man tror det!

Hur gör ni? Har ni tänkt så här långt förrut? Kommentera gärna hur ni gör och varför, alltid roligt att läsa/höra hur andra gör!


/Lovisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0