Dålig uppdatering..

Jag tror att både jag och Lovisa varken har tid eller lust för bloggen just nu för uppdateringen är inte den bästa. Trots påsklov är tiden knapp för bloggens del. Jag tänkte iallafall ta och berätta lite om veckans pass är nedanför så ni vet vad jag och Lola pysslat med :)

Måndags: Red ut en sväng barbacka. Hon kändes superfin och mjuk efter Söndagens hoppning. 

Tisdag: Promenad för hand. Gick ner till brottet med henne så hon fick känna lite på vattnet. Självklart tvingade jag henne inte men hon stoppade glatt ner en hov och munnen i det kalla vattnet och lekte runt lite. Tror dock hon också tyckte det var lite småkyligt. Kolla in bilden här nedan bara hur hon lyfter upp överläppen, hahaha! 



Onsdag: Red ut barbacka och backtränade lite. Gick bra och hon var väldigt fin, något stark dock. Tror Lola trivs mycket bättre utan sadel. Blir mindre spänd och lättare att komma åt!

Torsdag (idag): Red över till Wincent ridhus för att köra ett riktigt svettigt dressyrpass! Åhhh så fin hon var idag! Red fram henne påvägen dit i alla gångarter så när jag väl var framme så kunde jag börja rida ordentligt på en gång. Började med en övning där jag gör en volt i varje hörn i ridhuset. Typ en 10m volt. På ena sidan så ställer jag Lola utåt (genom volt, på raksida och genom volt igen) och på kortsidan så ställer jag om henne inåt och rider samma sak där fast hon alltså är ställt inåt än utåt. Detta gjorde att jag fick igenom sidorna på henne så tyckte det var en övning som passade oss bra men hon tyckte dock det var svårt och jobbigt så efter denna övning fick hon en skrittpaus på ca 10min.

Efter skrittpausen så blev hon en riktig tjurmupp och kickade till så fort jag kom åt med skänklarna. Lola brukar göra så när hon tycker det är jobbigt eller nu när hon fäller hår. Förstod att det bara var dumheter så plockade upp ett spö och "slog" till henne en gång när hon höll på att kicka. Jag kommer inte ihåg senast jag använde spö på Lola så hon blev alldeles till sig, stackarn. Men jäklar vilken respekt hon fick för mig sedan. Hon gjorde inte en enda sur min under resten utav ridpasset. Lämnade ifrån mig spöet direkt när jag märkte att hon slutade och berömde henne massor. Hon var KLOCKREN genom hela ridpasset sedan. Gillar självklart inte att använda spö men jag ser det endast som en tillrättavisning. Hon la faktiskt av med sina dumheter och ibland gäller det att vara lite tuffare och inte sitta och mesa med dom! Tränade iallafall på lite svårare övningar idag som vi inte gör så ofta. Såsom serpentinbågar, skänkelvikningar, travlängningar osv. Lola var riktigt trött efter detta men hon hade endå en sådan härlig energi i sina rörelser. Allt kändes riktigt bra helt enkelt! :)

På vägen hem så kände jag hur Lola hade lust att bara få springa så kunde inte hålla mig från att testa på hennes travar-trav. Brukar göra det då och då men det blir allt mer sällan. Och jäklar vad fort det går alltså, haha! Satt där och garvade för mig själv för kan bara tänka mig hur fult det måste sett ut, haha! Dock ett smart sätt att låta Lola sträcka ut kroppen efter ett hårt dressyrpass och dessutom fick vi en riktigt glad och rolig avslutning! :)

/ Linnéa



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0