Usel uppdatering..

Hallå där! Har haft ett litet break på en vecka snart från bloggen. Inte för att jag tycker jag har bloggat tillräckligt för att göra mig förtjänt utav det men det blev så bara. Ingen lust och ingen tid helt enkelt. Men tänkte ändra på det nu faktiskt!

Den här veckan har inte känts bra planeringsmässigt heller. Som jag nämnt tidigare så är det värsta jag vet att låta Lola vila oplanerat och denna vecka har det blivit så alltför mycket. Får ångest bara jag tänker på det! Men kan ju iallafall berätta lite som hänt under veckans gång iallafall..

Lola har haft lite känningar för kolik tror vi. Så på Onsdagskvällen/natten satt mamma och jag uppe i stallet några timmar. Kändes ju sisådär.. Men vad gör man inte för sin kära häst? Det börjar iallafall med att Anki i stallet hade märkt att Lola var alldeles blöt under täcket, alltså svettig och det brukar hon inte vara. Så hon smsade mig och berättade det. Mamma och jag valde att åka upp och kolla läget, ta tempen osv. Hon hade lite feber då det låg på 38,4 grader. Hon har vanligtvis 37. Sedan stod hon i den där ställningen som om hon hade hon i magen (benet inåt under magen) och hon hade varken druckit eller bajsat något. Så vi tog bort allt hö, gick på promenader varje kvart och tog tempen igen. En timme senare hade det sjunkit ner till 37,2 grader. Vi gick lite till i väntan på att hon skulle bajsa. Vi lämnade stallplanen runt 5 över 12 och då hade hon bajsat två gånger och hennes mage lät för fullt. SKÖNT!

Sedan så har vi varit iväg till Sorf också och tränat lite. Säger bara.. Åh, vad jag älskar den här hästen! Måste säga att det kommer kännas jävligt tufft att sälja henne nu. Det är liksom nu hon är rolig att arbeta med och det är nu vi kan bygga vidare på massa andra små saker såsom svårare övningar och utmaningar. Red först dressyr och flyttade henne mycket för skänkel då för att mjuka upp henne. Gick bra! I galoppen gjorde jag en övning där jag la in massvis med 10-meters volter där jag antingen ställde inåt eller utåt. Gick super i vänter varv men i höger var det lite trixigare att få henne slappna av. Gjorde även mycket övergångar och rullade över några bommar i både trav och galopp också som låg utspridda. Superfin verkligen! Sedan var det dags att hoppa lite och jag säger bara WOW! Hon har sååå mycket potential denna häst alltså. Nu menar jag inte att hon kan tävla banor på 1.20 men jag tror ni förstår vad jag menar? Kom först på ett räcke i trav i båda varven och övade på att även landa i trav. Övergick sedan till galopp där jag gjorde på lite olika sätt. Gjorde t.ex. halt ca 8m framför hindret och fattade galopp och höll henne lugn ända fram. Vissa gånger rullade allt bara på och jag hoppade det efter en volt osv. Ja men ni fattar.. Gick superbra! Höll henne hela tiden rak framför hindret och rak efter hindret och inte en enda gång fick hon till slängtrav. Hoppade också en oxer som stod framme. Hon stannade till första gången på den då jag red en för dålig anridning till hindret men sedan hoppade hon glatt på. Hon har ju en liten skräck för oxrar så det jag tränar på nu är att bara bygga upp självförtroendet på lägre oxrar där hon känner att det är LÄTT och KUL! Hoppade ett lite högre språng sedan på räcket och avslutade med det. Var faktiskt bästa hoppet på hela passet då hon hoppar bättre ju högre det är! Nej men hon var riktigt fin! :D Travade sedan av med helt långa tyglar. Bra för ryggen!

Oj, vilket jobbigt inlägg! Hoppas ni orkade läsa, haha. Men nu tänkte jag dra på mig stallkläderna iallafall och dra mig upp till stallet. Hästen ska motioneras, stallet ska fixas, utrustning ska rengöras och putsas och kaninburen ska städas... Provridning imorgon..

Hörs sen! :)

/ Linnéa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0