Gårdagens ridpass!

Igår så red jag ett pass på åkern. Lola är brunstig just nu så hon var inte framme för skänkeln, tvär och kickade när jag krävde något extra = inte särskilt roligt! 

MEN eftersoma att jag känner Lola så pass bra nu efter snart 3 år så vet jag precis hur jag ska rida för att komma åt henne utan en massa tjafs vid dessa tillfällen. Det tycker jag är ganska coolt faktiskt. Det bevisar ju att man kommer långt med att bara känna sin häst eller hästen man sitter på! Iallafall.. målet fick bli att få fram henne för skänkeln och i vilken gångart är det bäst? JO! Galoppen såklart! Så efter att jag travat fram en liten stund bara utan några speciella krav så drog jag igång i galoppen och lät henne galoppera fram och tillbaka på åkern. Sedan la jag in att efter varje "kortsida" så satte jag mig djupt ned i sadeln och samlade ihop henne och red ett par varv på en stor volt och sedan iväg i ökad galopp till nästa "kortsida" igen och gjorde likadant där. Tillslut så släppte det och hon var riktigt fin faktiskt!

Kan ju dock medge att hon varit finare men jag fick detta från början knappt kunna nudda henne utan en kick till att hon faktiskt arbetade på fint i alla gångarter utan en enda sur min. Sådant är KUL! :) Red iallafall detta ganska intensivare pass som tog ca 35min. Alldeles lagom, men kan dock tänka mig att hon blev redigt trött i bakkärran så skrittade av henne länge och lindade benen efteråt. 

/ Linnéa

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lite nya bilder vore roligt att se =)

2012-02-25 @ 09:25:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0