Massage/Stretching

Tänkte berätta att jag har börjat stretcha och massera Lola nu igen. Hade ju ett litet uppehåll men nu tog jag tag i det igen då det är superbra för Lola som kan kännas lite stel. Brukar faktiskt stretcha och/eller massera innan ridpasset för att mjuka upp henne lite, men det varierar från dag till dag så att säga.

Där jag masserar Lola är först och främst på ländryggen där hon är väldigt spänd. Masserar med vanligt linement för hästar. Tar en normalstor klick och masserar in det tills det blir "torrt" på båda sidor. Sedan så brukar jag massera vid sidan av svansroten. Heter det så, haha? Har faktiskt ingen aning men där svansen börjar iallafall. Där är hon också ganska spänd och reagerar om man trycker där så där brukar jag massera lite försikigt bara. Sist men inte minst så masserar jag hennes muskelknuta som sitter på halsen. 

Stretchar gör jag oftast bara på bakdelen. Dels för att det är där jag upplever att hon "sitter fast" och för att jag fått rekommendationer utav av equiteraput att stretcha där. För att spara på ryggen använder jag ett grimskaft som jag bara sätter runt benet och håller sedan i ändorna på grimskaftet och lyfter/drar upp benet. Hoppas ni förstår hur jag menar? Jag kynter inte det utan bara låter benet "hänga" i det, haha. Okej ska sluta förklara nu för det låter bara knäppt. Men iallafall.. Då stretchar jag bakbenen framåt och åt sidan. Lola tycker detta är jättejobbigt men det är som sagt väldigt nyttigt för henne och det går lättare och lättare ju mer man gör det. Sedan så brukar jag även dra lite lätt i svansen för att stretcha ut ryggen. 

Jag masserar och stretchar Lola ungefär varannan dag, ibland varje. Det beror lite på vad jag gjort osv också! När hon tränats/ridits hårt några dagar brukar jag vara lite nogrannare och göra det varje dag och oftast efter ridpassen. Har hon därimot vilat/ridits ut lite lätt gör jag det ungefär varannan dag och oftast före ridpassen. 

Detta fungerar jättebra på Lola och hon känns mer avslappnad när jag rider faktiskt. Alla dessa övningar har min equiteraput visat mig så det är alltså inget jag hittat på själv men det finns en del bra stretchövningar på nätet också om ni själva är sugna att testa på era hästar. Men bäst tycker jag är om någon erfaren visar er hur man ska göra. Förresten.. är det någon som brukar massera eller stretcha sina hästar? Ni kanske skulle vilja se en film på när jag stretchar Lola? :)


Lola hos Lena (equiterputen)..

/ Linnéa



Kommentarer
Postat av: amanda

sv: Ja det känns jättetråkigt :(

kul att du kommer igång igen iallafall! :D

2012-02-17 @ 21:22:55
URL: http://stallkompisaar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0