Att ta tempen på sin häst!

Nu tänkte jag faktiskt skriva om ett lite annorlunda bloggämne inom hästsporten. Nämligen "Att ta tempen"! 

Jag kom att tänka på det här om dagen, eller rättare sagt i Söndags när Lola såg lite hängig ut. Visst, Lola kan se mer död än levande ut i vissa fall men i och med att hon även varit lite slö och hängig under ridpasset dagen innan så valde mamma och jag att ta tempen på Lola just in case.

Många tar ju tempen på sina hästar nästintill varje dag för att helt enkelt vara på den säkra sidan. Jag kommer ihåg när jag var nere och praktiserade i ett ungponnystall i Småland. Där var man tvungen att ta tempen på alla ponnyer, som var över 20 till antalet. Man var tvungen att bokföra varenda ponny dag ut och dag in. Det tar ju faktiskt ingen skada så vad gör det? MEN hur många gör det med sina hästar hemma? Jag känner faktiskt ingen. Många gör det någon gång ibland, som jag när Lola t.ex. såg lite hängig ut. Andra gör det aldrig och anser att det inte tjänar någonting till. 



Personligen så har jag inte någon direkt stark åsikt om detta. Utan jag tar tempen när jag tycker Lola ser hängig ut eller "inte är sig själv". Har funderat många gånger på att börja kolla några gånger i veckan om vad hon ligger på för medeltemperatur. Har dock aldrig tänkt följa det slaviskt! 

Ja, som sagt så var detta ett ganska annorlunda ämne att ta upp. Att ta tempen på sin häst är ju sååå självklart för vissa och såå icke självklart för andra. Men hur gör ni? Tar ni tempen varje dag på era hästar? Någon gång ibland? Eller kanske aldrig? :)

/ Linnéa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0