Benskydd, boots och lindor..

Säger denna utrustning er något? Är det utrustning ni använder eller något ni inte ens äger? Om ni använder så använder ni det för att hästen behöver det? För att det är snyggt? Eller kanske för att ta det säkra före det osäkra? Det är det här jag tänkte skriva om nu! Inget superlångt inlägg där jag diskuterar fram och tillbaka med mig själv utan mest om vad jag tycker och om hur jag uppfattar hur andra använder denna utrustning! 



Jag kan börja med att säga att jag använder benskydd, boots och benlindor. Tycker att det är ett smart sätt att skydda hästen på MEN jag använder det dock väldigt sällan.. Lola är inte i behov utav det helt enkelt. Benskydd använder jag vid hoppning eller nu under vintertid då jag anser att det lätt kan hända något då de har brodd eller om det t.ex. är skare på snön och man rider där så kan det bli ganska vasst mot hästens ben. Men aldrig annars. Boots har jag också använt någon enstaka gång när jag haft brodd och lindor tror jag att jag också använt någon enstaka gång på Lola för att det ska se snyggt ut. 

Det finns inget rätt eller fel med detta och det finns ingen som kan bestämma vad folk ska använda på sina hästar MEN jag upplever allt för ofta att man sätter på sin häst alltför mycket och ofta. Om man har en häst som inte behöver benskydd eller boots.. varför sätter man då på dom det? Många gör ju det för säkerhetens skull men njaa.. jag vet inte! Jag tror inte riktigt på det där snacket. En häst är ju endå en häst och om den aldrig slagit sig på benen innan så varför skulle den göra det i din ägo? Visst.. olyckor sker men det är inget jag anser att man kan gömma sig ifrån. Visserligen kan man se till att de minskar men att packa in sin häst för att den ska stå i en hage som är mindre än 2x2 meter så är det lite överdrivet enligt mig.



Boots är något jag bara anser behövs om hästen kliver på sig själv. Jag menar det är ju det dom är tillverkade för? Nu för tiden ser man allt fler använda boots på sina hästar som inte ens behöver det. Många gör det för att det ska se snyggt ut och matcha övrig utrustning. Jag tycker absolut inte det är något fel med detta då det faktiskt kan se snyggt ut men jag skulle aldrig sätta på Lola så mycket utrustning då jag vet att hon inte behöver det. Benlindor är väl det enda jag anser att JAG skulle sätta på Lola för att matcha med schabrak. Aldrig annars!


Jag säger inte vad som är rätt eller fel nu för jag har absolut ingen aning om vad era hästar behöver eller inte behöver. Jag har bara mina egna erfarenheter utav detta, som sagt. Men nu vill jag höra vad NI tycker? Använder ni något utav detta, isåfall vad och när? Använder ni det för att ni behöver, för säkerheten eller utseendés skull? :D




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0