Dagens stela körpass!

Körde på åkern idag och hade gjort upp som ett "schema" över passet. Vad jag skulle göra ovs.
Det var upplagt så här:

UPPVÄRMNING:
- 10 minuter skritt på hårt underlag.
- 2 varv på gärdet. (1 åt vardera håll)
- Trava igång på halvlånga tyglar gör lite volter här och var. (Öka och samla traven)
PASSET:
- Korta upp tömarna och börja göra volter i skitt.
- Kan även lägga in små serpentiner, först i skritt och sedan i trav. (kan värva med stora serpentiner)
- Galoppera igång i båda varv, läng och korta galoppen.
- 1varv i skritt på långa tömmar.
- Gör övergångar i skritt, när han är lydig börja trava och gör samma sak där.
- Galoppera på en 8-volt (stor) sakta av i mitten och försök byta till rätt galopp. (när man byter volt)

AVSLUTNING/NERVARVNING:
- Börja trava av på "långa" tömmar men fortfarande ha kontakt. Låt han sträcka ut och gör stora volter.
- Börja skritta av 2-3 varv på gärdet. Med kontakt med munnen. (skritta någorlunda fort.)
- 10 minuter avskrittning på hårt underlag.


Kan ju inte säga att det var det bästa passet på året. Han var otroligt stel och dragig, inte ens att han börja slappna av efter hur många volter och övergånger som helst. Han vart bara dragigare och starkare hur tröttare han vart! Så gav mig när han var som finast i traven och sen skritta jag av efter Finntorpsvägen!

Detta passet kan man summera som en dragig oxe från Cox del. Jag tycket att jag skötte mig bra, vart bara lite irriterad över att han var som han var! Men annars behöll jag lugnet!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0