Natural horsemanship!

Som ni läste i Lovisas inlägg här under så var jag också på NH-kursen idag! Det var riktigt intressant faktiskt! 

Det var en kurs där alla fick vara med, alltså gratis. Det var en man som höll "föreläsningen". Han hade hållt på med detta i ca 30år och verkade verkligen veta vad han höll på med och dagens ämne var: Ledarskap! Han tog upp så simpla saker som man egentligen borde veta själv vid det här laget. Man fick sig verkligen en tankeställare efter detta! Saker han tog upp var t.ex. att:

Vi människor är ju världens smartaste djur. Ingen tvekan om det! Men hästar därimot har ju två hjärnhalvor stora som två pingisbollar. Alltså inte alls särskilt intelligenta varelser. Men vi människor tänker inte på det utan försöker ständigt lära hästen VÅRAT språk, istället för att vi, som är hundra gånger smartare, försöker lära oss HÄSTENS språk. Är inte det ganska sjukt? Vi inser inte (och även om vi gör det) så bryr vi oss inte att hästen inte förstår oss! För hästen MÅSTE ju förstå oss! Eller hur? Säger jag åt hästen att sitta så ska den sitta! Eller?...

Njaa.. både du och jag vet ju att en häst inte förstår det! Vi måste alltså lära oss att kommunicera så att hästen förstår och "leka häst". För att vi ska kunna vara högst i rang betyder det att vi måste VISA hästen det, inte genom att säga "nu är jag din ledare och du ska följa mig". Nej, vi måste visa, markera och använda kroppspråket så att hästen förstår oss och vad vi vill! 

Detta var alltså bara ett litet ämne han tog upp idag! Men det var nog det som jag blev mest intresserad utav! Man fick alltså anmäla sig till en 5-gångers kurs där man både jobbar hästen från marken och rider NH. Detta är något jag och Lola skulle passa att vara med på så ska höra lite med mina föräldrar (eller ja, pappa eftersom att mamma är i Thailand..) men det borde inte vara några problem! :)

Vad tycker ni om sånt här? Tycker ni det är hokus-pokus eller ganksa självklart? Och skulle ni tänka er testa på det? :D


Bild tagen från google.


/ Linnéa

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lola har varit på NH-läger med mig i två veckor hos Jaana Huuhka i Strängnäs. Mycket intressant och givande. Kommande halvår ägnade vi oss till att rida i enbart repgrimma i alla gångarter ute och inne. Hon va duktig på att flytta olika kroppsdelar med hjälp av ögon och kroppsfocus från mig.

Lycka till/Tove

2012-01-29 @ 17:38:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0