Mina åsikter och svar på kommentar!

Hanna om Min utrustning - bett!:
Det är inte EN person som helt plötsligt kommit på att Dutch gag ("pessoabettet") är dåligt. Om man har förståelse för hur bett inverkar på hästen så förstår man att bettet inte är bra, det ger dubbla signaler.

Ett pelhalm som används med korrekt kedja är miljoner ggr bättre.

Kände att jag ville svara på det och kanske uttrycka mina åsikter lite tydligare!


Att pessoabettet ansågs vara dåligt kom ju ganska plötsligt som vi alla vet. Jag har ingen aning om det var ett helt gäng personer som testade det på olika hästar eller hur dom gjorde men på något sätt måste någon kommit fram till det, eller hur? Den personen/personerna som gjorde menar jag på att de kanske bara utgick ifrån en eller två hästar och inte alla miljarder andra hästar som lever här i världen. 

Det jag försöker säga är att oavsett om folk som inte känner min häst säger att det är dåligt så behöver man väl inte utesluta det? Lola trivs på pessoabettet och jag med för jag känner att hon tar stöd på bettet men kan kan samtidigt ta i henne utan att hon behöver krulla ihop sig som jag tycker de flesta hästar gör med pelhambett. 

Samtidigt så förstår jag, liksom alla andra att man kan inte stoppa in ett bett i en mun och inte FÖRSTÅ att det kan skada hästen om det används fel. Det gäller alla bett, till och med det mildaste gummibettet eller varför inte hackamoret? Visste ni att om man rycker för hårt i det så kan man bryta hästens nosrygg? 

Så jag tycker såhär. Trivs hästen med bettet och inte ger några som helst signaler för obehag och att ryttaren förstår hur bettet ska användas och vad det är för bett så tycker jag inte att en tidningsartikel ska bestämma att man inte kan använda det. Att sedan nästan varenda hästmänniska inte vågar stå för vad dom tror och bara följer alla andras tycken tycker jag är ganska patetiskt.. 

Det sorgligaste med oss hästmänniskor är att det dör flera tusen barn varje dag runt om i världen av svält och fattigdom - och ingen bryr sig. Medans nästan alla skapar miljoner olika debatter och diskussioner på sina bloggar om vad för utrustning som är bra och inte bra att använda på sin häst bara för att de kanske har läst en ynka tidningsartikel..

Detta är MINA åsiker! Nu vill jag höra era! Och Hanna, den som säger att ett pelham med kedjor är miljoner gånger bättre än ett pessoabett kan väl du berätta vem det är? Eller har du bara läst det på någon random-blogg som alla andra? :)

/ Linnéa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0