Tips tas gärna emot!

Det är så att jag har ett litet problem ang. Lola som jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med, eller ge mig tips om rättare sagt! 

Lola är nämligen helt avskavd på sina båda haser. Alltså helt kal där. Jag har liksom aldrig tänkt på det så mycket utan har smörjt in det någon gång ibland och alltid sett till att det varit tillräckligt mycket spån i boxen då jag är med 99% säkerhet vet att det är liggsår hon har. Lola drar ju nämligen upp allt spån till kanterna så när hon väl ska ligga ned finns det ju knappt något spån kvar. 

Hovslagaren var ju nämligen här idag och skodde Lola när han såg detta och sa att vi skulle vara försiktiga då sådana "sår" lätt kan bli vattenfyllda (liksom som ett vanligt skavsår) och därmed bli väldigt svårläkt. Sökte lite på nätet nu också och haserna kan bli svullna och varma av detta också vilket inte alls låter särskilt kul. 

Har fått lite tips, av både min hovslagare och av folk som tipsar andra på internet som haft/har samma sak på sina hästar. Ett alternativ var att börja med bädd i boxen för att de inte skulle kunna dra bort spånet men det är helt uteslutet för min del! Bädd är det äckligaste som finns enligt mig! Ett annat var att smörja in och täcka med alla möjliga olika salvor vilket inte heller känns särskilt bra. Tveksam på att det kommer funka. Sedan kunde man även använda såkallade haskydd. Tror att de flesta vet vad det är? Det är det alternativet som känns mest lockande och bäst just nu måste jag säga. Smidiga att sätta på och av, inte farligt dyra och skyddande. 



Kostar 185kr på Hööks. Helt okej, eller hur?

Men är det någon som har något annat tips eller kur som fungerar? Vill ju inte att min prinsessa ska få ont utav detta, eller i värsta fall bli halt och vill därför göra något åt detta väldigt snart!


/ Linnéa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0